Veranderen door jezelf te blijven: de impact van trainingen bij Bilderberg
Een veranderende branche
De hotelbranche is in beweging. Waar vroeger ‘de klant is koning’ de heilige regel was, draait het nu om iets anders: authenticiteit. Een eerlijk ‘nee’ met een goed alternatief is vaak waardevoller dan een loze ‘ja’. Strakke regels maken plaats voor eigenheid. Weg met strikte dresscodes voor personeel — jezelf laten zien, dáár gaat het om.
Een branche in beweging is mooi. Maar de branche wórdt ook bewogen. Door corona, personeelstekorten en inflatie. Hoe ga je daar als organisatie mee om? Hotelketen Bilderberg ziet: sterk, mensgericht leiderschap maakt het verschil.
Aanmoedigen doet groeien
Het is bruisend druk binnen het marketing-team van Bilderberg. Toch maken ze graag tijd om met ons terug te blikken én vooruit te dromen. Brigitte Cloostermans (Marketing Manager) en Liesbeth van Belkom (Director of Sales) vertellen openhartig over hun ervaring met trainingsbureau vanHarte&Lingsma en de hospitality-branche. Want om in beweging te blijven is ontwikkeling essentieel.
Brigitte begon bij Bilderberg als reserveringsmedewerker, waar haar creativiteit werd aangemoedigd door haar leidinggevende. Daar ontdekte ze haar passie, en na diverse functies groeide ze door tot Marketing Manager. “Het mooie is dat je in deze branche echt kunt doorgroeien als je dat wilt.” Liesbeth knikt: “Klopt. Zelf werk ik al 20 jaar bij Bilderberg, waarvan 14 jaar als Director of Sales voor de Event Hotels. In die tijd heb ik ontzettend veel zien veranderen, maar het blijft altijd boeiend. Geen jaar is hetzelfde.”

Brigitte Cloostermans – (Marketing Manager)
De kracht van de juiste training
Om al deze veranderingen mogelijk te maken, is het belangrijk dat medewerkers van Bilderberg zich blijven ontwikkelen. Liesbeth: “We werken al jaren met vanHarte&Lingsma. We kennen elkaar zo goed. Ze stemmen nauw af op de behoeften van onze medewerkers.” Brigitte: “Wat vanHarte&Lingsma bijzonder maakt, is hun brede blik. Ze zien training als onderdeel van iemands ontwikkeling. En passen hun aanpak aan op verschillende generaties.”
“Liesbeth leerde mij de training kennen, en zij was er vol van”, vertelt Brigitte. “Wat me echt trok was de mensgerichte aanpak. Ze kijken voorbij je functietitel, naar wie jij bent als persoon.” Liesbeth vult aan: “Wat ik zo sterk vind is dat ze je helpen om vanuit je kwaliteiten te werken. Ze geven je aanwijzingen om je eigen doen en laten te snappen. Het gaat vooral om wie jij bent. En hoe je dat benut.”
Liesbeth zegt: “De trainingen bouwen prettig op: van theorie naar praktijk, waardoor je direct werkt met wat je leert. Waardevol voor iedereen die zijn invloed en leiderschap, over zichzelf en anderen, wil versterken.”
Vertragen en bij jezelf blijven
“Ik kwam bij mijn training binnen met een heel duidelijk leerdoel”, zegt Brigitte. “Na het eerste blok bleek ik er compleet naast te zitten. Ik heb toen twee blokken zonder duidelijk doel gezeten. Vreselijk vond ik dat! Juist dat ongemak ombuigen bleek mijn echte leerpunt te zijn.”
Liesbeth: “Tijdens de training gingen mijn ogen open. In mijn groep zochten we steeds naar consensus. Onze trainer zei: ‘Je hoeft niet altijd consensus te bereiken.’ Dat vond ik lastig, omdat het betekende dat ik mijn mening duidelijker moest neerzetten. Maar juist daardoor leerden we dat overeenstemming niet nodig is, zolang iedereen de beslissing draagt. Die discussies maakten ons bewuster van ons besluitvormingsproces en verbeterden onze samenwerking. Dit leidde tot groei. Als individu en als groep.”

Liesbeth van Belkom – Director of Sales
Impact op het hele team
“Het mooie is dat je de effecten direct ziet in je team,” zegt Brigitte. “We hebben nu vijf collega’s die de training hebben gedaan, en er staan er meer te popelen om te beginnen. Je ziet dat mensen met meer zelfvertrouwen hun rol pakken.”
“En wat ik zo mooi vind,” voegt Liesbeth toe, “is dat je elkaar kunt ondersteunen, omdat je dezelfde taal spreekt. Als ik tegen Brigitte zeg ‘weet je nog uit de training…’, weten we precies wat we bedoelen.
Brigitte en Liesbeth volgden beiden de KIM. Een opleiding die zich richt op leidinggevenden die minimaal twee of drie mensen aansturen. De KIM helpt je om beter leiding te geven aan een team, en bewuster leiding te geven aan jezelf. De training leert je hoe je zelf regie neemt over je werk, invloed uitoefent en je leert te sturen op basis van vertrouwen in plaats van controle.
Jij bent de basis
“Leiderschap gaat voorbij je functietitel,” zegt Liesbeth stevig. “Het gaat erom dat je vanuit je eigen motivatie ergens voor staat. Je kunt leiderschap pakken op bepaalde thema’s, zonder dat je per se een team aanstuurt.
“Brigitte: “Wat ik van de training heb geleerd is dat je eerst moet weten wie je zelf bent, voordat je anderen kunt leiden. Authenticiteit is de basis van alles. Dat heeft iedereen. En dat mag je laten zien.”
Liesbeth vat het samen: “Uiteindelijk is een sterk hospitality merk gebouwd op haar mensen. Mensgericht leiderschap is daarbij essentieel. Wij geloven dat wanneer medewerkers echt zichzelf kunnen zijn, zij vanzelf de beste service aan onze gasten verlenen.”
Klaar voor die uitdaging?
Bij vanHarte&Lingsma begeleiden we professionals als Brigitte en Liesbeth, die hun talenten willen benutten om impact te maken. Of je nu een leidinggevende bent die steviger in zijn rol wil staan, of een junior die zijn eerste stappen zet in leiderschap.
Ontwikkel je talent en groei als professional. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe je jouw talenten kunt inzetten. Op weg naar betekenisvol werk.
Ontdek onze trainingen