Vernieuwd en verbeterd: de training KIG
Onze training Communicatie, Interactie en Gesprekstechnieken (KIG) heeft de afgelopen jaren zijn sporen verdiend. Meer dan 4000 deelnemers vergrootten hun persoonlijk leiderschap en communicatievaardigheden, waarbij ze de training waardeerden met een dikke 8.
Waarom dan een vernieuwde KIG?
De behoefte van de KIG-deelnemers is in basis hetzelfde: ze willen sterker staan in samenwerking, beter en duidelijker zijn in communicatie en interactie, en zien in dat daar een verandering in gedrag voor nodig is. Allemaal heel menselijk; dat was zo en dat zal ook zo blijven.
Maar ondertussen – het cliché is waar – verandert de wereld. Werknemers worden uitgedaagd meer met minder te doen, er is technisch veel meer mogelijk en de scheiding tussen werk en privé wordt steeds kleiner. Om aan te blijven sluiten bij de behoefte van onze klanten hebben we hier op ingesprongen.
Trainen op de werkplek
Hoe zorg je er voor dat een training optimaal aansluit bij de dagelijkse, uitdagende praktijk van de deelnemer? Door juist daar meer mee te werken. In de KIG zit nu meer ruimte om met eigen casuïstiek te oefenen. We werken meer met ‘ervaringsleren’, zodat er een betere toepasbaarheid in eigen praktijk ontstaat. Daarnaast bieden we online mogelijkheden om ook om de trainingsdagen om te blijven leren.
Die online mogelijkheden zorgen voor een paradox: het is makkelijker om verbinding te maken (met werk, binnen een training, privé) en tegelijkertijd is het moeilijker om ‘los te laten’. Daarom geven we in de KIG meer aandacht aan het thema gezond werken. Hoe kunnen deelnemers lastige situaties herkennen, grenzen aangeven en beter met stress omgaan zónder in te boeten aan resultaat en effectiviteit? Hier gaan we mee aan de slag. Deelnemers krijgen inzicht in stresspatronen en we bieden concrete tips en ademhalingsoefeningen om gezond te blijven werken.
De meer praktische insteek van de training is ook terug te vinden in een nieuwe persoonlijkheidstest. Die biedt deelnemers behalve inzicht ook tips om hun persoonlijke communicatiestijl te verbeteren.
Het resultaat blijft
De resultaten, voor deelnemer en organisatie, zijn niet veranderd. De investering wel. Door de vernieuwing is de training korter en zijn de kosten lager. Door dichter op de werkvloer te trainen is de transfer naar de praktijk groter.