Roos van Harten over Coaching in de Praktijk

“Sinds 2008 werk ik als projectleider aan het programma Lekker Fit! van de gemeente Rotterdam. Doel van dit project is om basisschoolleerlingen op een leuke en leerzame manier vertrouwd te maken met de voordelen van een gezonde leefstijl. Een van mijn taken is het begeleiden van vakleerkrachten Lichamelijke Opvoeding binnen mijn gebied. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het project en helpen daarnaast om een gezond beleid op de Lekker Fit! scholen te ontwikkelen. Dit vraagt wel om coaching en begeleiding vanuit mijn kant. Het leek me daarom interessant me hierin te verdiepen en ontwikkelen.”

Motivatie

“Het coachen van de vakleerkrachten geeft mij voldoening in mijn werk. Ik vind het mooi als iemand door de coachingsgesprekken zich ontwikkelt en daardoor zijn werk nog beter kan uitvoeren. Daarnaast wilde ik voor mijn persoonlijke ontwikkeling graag meer over coaching weten, omdat het mij nuttig lijkt in de omgang met collega’s en in het dagelijks leven.”

Concrete leerdoelen

“De vraag was dus niet of ik een training zou gaan volgen, maar welke. Een collega had eerder ‘Coaching in de praktijk’ gevolgd en was daar positief over. Deze training sprak mij ook aan en zo kwam ik bij Van Harte & Lingsma uit. Het leek mij niet alleen een mooie kans om mijn kennis te vergroten en nieuwe coachvaardigheden op te doen, maar ook om concrete leerdoelen te bereiken. Hoe begeleid je docenten die net van de academie komen? Hoe stel je prioriteiten? Hoe maak je problemen kleiner? Naar dat soort praktische zaken was ik erg benieuwd.”

Proeverij

“Tijdens de training maakte ik kennis met verschillende coachmethodieken en modellen, zoals de ‘Cirkel van 8’ en ‘Oplossingsgericht coachen’, bekend om zijn ‘wondervraag’. Heel fijn, want ik had juist behoefte aan sturing om meer coachtools in handen te hebben. De opbouw was daarbij logisch en efficiënt: eerst kreeg je uitleg over de theorie om vervolgens zelf ermee aan de slag te gaan. Dat oefenen gebeurde in een veilige omgeving. De trainers creëerden namelijk een sfeer van vertrouwen, waarin je van en met je groepsgenoten kon leren. Ik vond dat erg belangrijk, omdat je je toch kwetsbaar opstelde.”

In de praktijk

“Ook buiten de trainingsdagen om werd je gestimuleerd om je coachvaardigheden te ontwikkelen. Ik begeleidde bijvoorbeeld verschillende mensen bij hun leervragen. Mensen die ik niet kende. Dat heb ik als positief en waardevol ervaren. Bovendien kon je in een online community je ervaringen delen en vragen stellen. Zo bleef je bewust bezig met de stof. Ik vond het daarom jammer dat ik een tijd na de training geen toegang meer had tot deze digitale leeromgeving.”

Stevigere basis als coach

“Dankzij de combinatie van theorie en praktijk heb ik veel waardevolle kennis en vaardigheden opgedaan. Ik weet nu bijvoorbeeld hoe ik bepaalde modellen kan gebruiken om iemand anders verder te helpen. Daarnaast is mijn zelfinzicht vergroot. Dat heb ik onder meer te danken aan de Mini Big Five persoonlijkheidstest, de kritische vragen en de vele reflectiemomenten. Zo was ik er me er niet van bewust van dat ik soms moeite had met kiezen, terwijl me dat onbewust wel energie kostte. Alles bij elkaar heb ik door de training een stevigere basis als coach.”

Roos werkt als projectleider Lekker Fit! bij Gemeente Rotterdam

Net als Roos werken aan een stevige basis als coach? Neem snel een kijkje voor meer informatie over ‘Coaching in de Praktijk‘.