Marina Lindenberg zet assessments in om leidinggevenden te selecteren voor bp tankstations
bp en Van Harte & Lingsma: al tien jaar een klik
Al meer dan tien jaar werken Actomat, een volle dochter van brandstofgigant bp, en Van Harte & Lingsma samen. De inzet? De juiste leidinggevenden met de juiste competenties op de juiste plek. Dit jaar hielp Van Harte & Lingsma Actomat via assessments goede keuzes te maken voor leidinggevenden die mede vormgeven aan de implementatie van het AH to go-concept op bp tankstations in Nederland. We spraken hierover met Teamleader HR van Actomat, Marina Lindenberg. Zij is opdrachtgever voor de assessments die Van Harte & Lingsma uitvoert voor bp/Actomat.
Met meer dan zeventien jaar ervaring bij bp/Actomat is de olie- en gasindustrie, en met name de retailtak, gesneden koek voor Marina Lindenberg. Ze begon er als HR-assistent, maakte stappen en is nu alweer acht jaar verantwoordelijk voor personeel en recruitment voor de tankstations van bp in Nederland. Ze geeft leiding aan een team van twaalf mensen.
Assessments in combinatie met opleidingen
Voor Marina stond 2021 voor een belangrijk deel in het teken van de uitbreiding van de samenwerking tussen Albert Heijn to go en bp. Het aantal tankstations met AH to go werd namelijk aanzienlijk uitgebreid. In korte tijd werd daarvoor een groot aantal assessments gedaan. Marina: “Behalve de uitrol van het retailconcept van AH to go, hebben we ook een nieuwe structuur geïntegreerd, met een aantal nieuwe managementfuncties met bijbehorende verwachtingen en competenties. Voor deze functies wilden we graag assessments doen. We keken waar iemand goed in is, waar de groeipotentie zit en waar we nog kunnen helpen. Aan de assessments is een opleidingstraject gekoppeld, waardoor onze managers nog beter kunnen worden.”
Het persoonlijke maakt Van Harte & Lingsma uniek
Marina legde het contact met Van Harte & Lingsma tien jaar geleden zelf, via een online advertentie. “Ik nam contact op en er was meteen een klik. Het zijn plezierige mensen om mee in gesprek te gaan. Ze staan voor hun bedrijf en voor wat ze doen en zijn daarbij menselijk en persoonlijk. Gewoon heel professioneel. Voor mij maakt dat Van Harte & Lingsma uniek, ook in de manier waarop zij met kandidaten omgaan. De kandidaten koppelen hun belevenissen altijd aan ons terug en die zijn zonder uitzondering positief. De uitleg van tevoren is heel fijn, bij vragen bellen ze altijd meteen terug en op de dag zelf ben je als kandidaat onderdeel van het team. Voel je je even niet op je gemak? Dan wordt bijvoorbeeld het rollenspel stopgezet en de kandidaat weer op weg geholpen.”
Kandidaat ongeschikt, doel bereikt?
Na het assessment volgt altijd de nazorg door Van Harte & Lingsma, waarin de kandidaat de kans krijgt om te vertellen hoe hij of zij het assessment vond gaan. Daarna volgt het rapport, dat Van Harte & Lingsma eerst met de kandidaat doorspreekt, voordat het naar de opdrachtgever wordt gestuurd. Komt het wel eens voor dat de kandidaat zich daar niet in herkent? Marina: “In al die jaren is dat maar een paar keer voorgekomen. Wat vaker voorkomt, is dat in het rapport staat dat de kandidaat niet passend is voor de functie, terwijl hij of zij het wel eens is met het rapport. Voor de kandidaat is het meteen helder waarom wij hem of haar geen aanbod zullen doen voor deze functie. Tegelijkertijd geven we de kandidaat toch iets positiefs mee, een interessant en leerzaam document over zichzelf. Ook in zo’n geval haal ik het doel dat ik als opdrachtgever heb bij het inzetten van assessments.”
Maak het zo gek als je zelf wilt
Zou Marina de assessments van Van Harte & Lingsma aanbevelen aan anderen? Marina: “Jazeker! Ik zou assessments aanraden aan zowel deelnemers als bedrijven die op zoek zijn naar een bepaald inzicht in zichzelf. Of om te bepalen of er een match is tussen functie en persoon of tussen functie en bedrijf. Van Harte & Lingsma is heel flexibel, dus je kunt zelf bepalen hoe je het assessment ingericht wilt hebben. Wat dat betreft kun je het zo gek maken als je zelf wilt.”