Creativiteit en innovatie

Er wordt in organisaties continu gevraagd om creativiteit en innovatie. Zeker nu alles in de wereld zo snel verandert. Kan het slimmer, kan het anders? Ook in mijn werk als trainer is het nodig om vanuit creativiteit en innovatie te werken. Klanten komen met andere vragen, willen meer in minder tijd. Een boeiende uitdaging. Het zit hem vaak niet eens in grote veranderingen, maar in een nieuwe, andere blik op de zaak. Zelfs als het gaat over een blog schrijven over creativiteit…

Een blog schrijven over creativiteit. De afgelopen week ben ik daar zo tijdens het naar huis rijden mee bezig, en denk ik na over hoe ik dát nou eens ga doen. Ik wil het op een andere, creatieve manier aanpakken. (meteen lekker resultaatgericht, alsof ik het al weet wat het moet zijn). Vandaag, neem ik de tijd om hierover te mijmeren.

Alle begin is moeilijk

Oké, na allerlei escapes (lees uitstel), associeer ik over verschillende vormen van bloggen. Pen in de hand en opschrijven maar. Ik maak wat linken met de kunst (naast trainer ben ik namelijk ook kunstenaar). Hoe doe ik het daar? En wat kan ik eventueel jatten om tot nieuwe ideeën te komen? Creativiteit is een vaardigheid en dat uit zich niet alleen in het kunstenaarsvak. Creativiteit is een universeel proces, dat je overal in kunt zetten.

00000000002Ik deel je een paar associaties waar ik zo op kom als ik aan creativiteit denk: bestaande dingen combineren, vernieuwen, kost te veel tijd, levert niets op, ongeduld. En realiseer me dat ik midden in een creatief proces zit.
De eerste varianten voor een blog ploppen zo op in mijn hoofd: filmpje, mail, tekeningen, strips… Maar ook zo de bezwaren waarom dit geen goede varianten zijn. Ik probeer die te parkeren en associeer verder.

Het gaat niet zoals ik wil

Eerlijk gezegd ken ik dat wel van mezelf. Ongeduld en meteen een goed briljant idee willen hebben. De worsteling met ‘hoe kan ik op commando creatief zijn’? En als ik iets anders wil dan de gebruikelijke manier van blog schrijven dan kost me dat toch ook tijd? Tenminste dat denk ik. Ik weet maar al te goed dat ongemak hoort bij een creatief proces. In het ongemak ontstaan vaak nieuwe ideeën.
In mijn hoofd hoor ik de eisen waaraan het eindresultaat moet voldoen. Eigenlijk veel ‘ja-maar’-gedachten. Daardoor loop ik vast. Dus haal ik een cappuccino, maak ik een praatje met een aantal mensen om me heen en zo heb ik nog een paar andere escapes om het ongemak uit de weg te gaan.

Bewustwording

Op het toilet realiseer ik me opeens dat ik midden in een creatieproces zit. Grappig, uit onderzoek blijkt dat vernieuwende ideeën vaak onder douche of op het toilet ontstaan. Een creatief proces begint met eerst de ‘bekende’ ideeën op te halen. Dan komt er een ongemak en het even niet weten. De neiging om het bijltje er bij neer te gooien door te gaan oordelen of afleiding op te zoeken. Het vraagt persoonlijk leiderschap om je hier niet door te laten afleiden. In het niet-weten, wat vaak ongemakkelijk voelt, toch te blijven associëren en te vertrouwen dat er nog meer komt.

Aha!

En ja hoor, zo gebeurt dat ook bij mij. Ik herinner me opeens een oefening van De Bono om op meer ideeën te komen als je geen ideeën meer hebt (google maar eens op de 10 woorden van De Bono). En zo kom ik op de varianten als Ted talk, een autocue, beeldmateriaal, tekeningen, foto’s van mijn atelier, … Totdat ik geen ideeën meer heb. Ik bel een collega en leg mijn vraag voor. Ik hoor meteen wat wel en niet handig is. Wellicht is tekst dan toch het beste alternatief. Hij adviseert me gewoon maar te gaan schrijven.

Mijn creatieve proces

En zo zit ik dan in het zonnetje op mijn ipad deze blog te schrijven. Ik zie dat ik middenin een creatief proces zit, terwijl ik het schrijf. En herken dit proces ook in andere innovatieve taken op het werk (even niet-weten, ongemak, plots een idee hebben, verlangen om met een origineel idee te komen).

Creativiteit gaat over dwalen, uitproberen, je eigen beperkende eisen zien, gewoon gaan doen, het niet-weten, discipline en uitstellen van resultaat. Realiseer je dat je veel hebt uit te proberen voordat je tot iets komt wat van betekenis is. Dus voor nu toch maar een blog met tekst. Uiteindelijk op een hele andere manier ingestoken. Wellicht niet origineel maar wel op aan andere manier aangepakt. Wie weet moet ik nog wel heel veel schrijven voordat ik die ene sublieme blogvorm te pakken heb…

Wil je meer lezen over dit proces? Download dan hieronder het hoofdstuk Creativiteit en innovatie uit ons boek Leidmotief!

Download bijlage

{{ currentTab.tab_naam }}


{{ field.naam }} *

    {{ name }}



{{ field.naam }}

{{ field.omschrijving }}

Vorige

Je gegevens worden verstuurd. Even geduld alstublieft...