Covey’s laatste paradigmashift

Ieder van ons denkt dat we de wereld zien zoals die is, maar feitelijk zien we de wereld zoals we zelf zijn.

Ons wereldbeeld bepaalt onze effectiviteit, stelde Covey. Want als je wereldbeeld of paradigma goed aansluit bij de wereld waar je in leeft, dan kun je zelf richting bepalen en doelen bereiken.
De meesten van ons projecteren hun eigen referentiekader op de wereld. Daarmee is je wereldbeeld eerder een weerspiegeling van je autobiografie dan een op objectieve waarnemingen gebaseerde kaart van de werkelijkheid.
Toch gebruiken we dit wereldbeeld vaak als een juiste representatie van die werkelijkheid. Meestal geloven we zelfs dat het de werkelijkheid is. 

Als ik met een verkeerde of verouderde kaart door het leven ga raak ik hopeloos verdwaald. Net alsof ik in Amsterdam met de kaart van Den Haag rondloop en steeds harder ga lopen om op mijn plek van bestemming aan te komen. Als ik de weg kwijt ben omdat mijn kaart van de werkelijkheid niet klopt, dan zoek ik wellicht hulp, misschien zelfs coaching of training. 
Adviezen als ‘blijf trouw aan jezelf, volg je hart, blijf positief of wees authentiek’ brengen je helaas niet verder als je verdwaald bent. 

Als eerste moet je het eigen wereldbeeld, jouw kaart van de werkelijkheid onder de loep nemen. Hoe neem je de wereld waar en wat zegt dat over jezelf? 
Het verruimen van je wereldbeeld, begint met bewust zijn dat je waarnemingen een subjectieve kijk zijn. Wat wij waarnemen, nemen we vaak voor waar aan. Daarmee begint de paradigmashift. Die is nodig om onze wereld echt te veranderen, zo maakte Covey ons duidelijk.

Maar hoe doe je dat? Gaming, reflectie op eigen keuzes en handelen, interactie en dialoog en diversiteit waarderen, feedback geven en krijgen, je eigen purpose ontdekken, open staan voor nieuwe inzichten, online iets nieuws leren, schrijven, case studies,  studeren, meditatie, kunst beleven, documentaires kijken. Allemaal manieren die wij bij Van Harte & Lingsma gebruiken om de noodzakelijke updates te doen op je kaart. Om de kleine en de grote paradigmashifts te blijven maken. 

En zolang je weet dat het een kaart is en niet de werkelijkheid, kan deze kaart je goede diensten bewijzen. 

 

Covey’s meest succesvolle boek, The Seven Habits of Highly Effective People, is wereldwijd twintig miljoen keer verkocht. Stephen Covey werd 79 jaar.