‘Als je tegen de stroom ingaat, kom je bij de bron uit’
Aartie Ramdas (36) is manager bij UWV WERKbedrijf. Ze volgde de KIM (Communicatie, Interactie en Management) in 2018.
‘Be a rainbow in someone else’s cloud.’ Voor Aartie Ramdas is deze tekst van schrijfster Maya Angelou een rode draad in haar leven. ‘Ik wil graag een positieve, inspirerende leider zijn, zacht op de relatie en stevig op de inhoud. Ik vraag door zodat iemands kwaliteiten en talenten duidelijk worden en ik diegene intrinsiek kan motiveren en empoweren.’
Ramdas werkte twaalf jaar als jurist, waarvan vijf jaar bij UWV. Eind 2017 maakte ze de overstap naar een managementfunctie bij UWV WERKbedrijf. Daar hoorde de KIM bij, een opleiding waar ze meteen enthousiast van werd. ‘Ik ben altijd bezig met wat me gelukkig maakt en wat bij mijn natuurlijke talenten past. Het leek me bovendien geweldig om tijdens de KIM mensen uit diverse organisaties te ontmoeten en te leren van hun kennis en ervaring.’
Aan het begin van de training formuleerde Ramdas haar leerdoel: medewerkers meekrijgen en tegelijkertijd dichtbij zichzelf blijven, zonder consistentie, duidelijkheid en authenticiteit te verliezen. Tijdens de KIM leerde ze dat ze dit kon bereiken door vertraging in te zetten en geduldiger te zijn. ‘Ik ben ambitieus, enthousiast, vol energie en snapte soms niet waarom ik mijn team niet mee kreeg. Ik ben beter gaan kijken wat anderen beweegt, ideeën meer in de week gaan leggen, meer informele momenten in gaan lassen met medewerkers en ben beter gaan luisteren. Zo creëerde ik draagvlak in de groep.’
De gemiddelde UWV-medewerker is vijftig-plus en gewend de dingen op een bepaalde manier te doen. Ramdas zag tijdens de KIM in dat ze daar soms te snel aan voorbij ging waardoor niet iedereen zich gehoord voelde. De KIM is voor haar een cadeautje, waarin ze leerde verder ontwikkelen wat ze al in huis had. ‘Ik ben geen volger, en geloof dat je je niet alleen binnen de comfortzone moet bewegen. Ga ergens voor staan, constructief tegen de stroom in. Dan kom je bij de bron uit. Sinds de KIM combineer ik die overtuiging met een luisterend oor voor mijn medewerkers.’