Wat mag het kosten?

“Wat je aandacht geeft, groeit.” Echt zo’n typische trainersuitspraak. Voordat je het weet, zijn dit soort uitspraken ontdaan van hun kracht, omdat ze te vaak en te veel worden gebruikt op momenten waar ze net niet echt van toepassing zijn. Maar toch zijn ze, zoals bijna elk cliché, wel gewoon waar.

Hoe geef je aandacht?

Er zijn drie ‘plekken’ waar die aandacht zich in kan laten zien: je gedachten, je woorden en je daden. Met deze drie ‘dingen’ kan je dus je aandacht richten en daarmee zaken laten groeien, oftewel tot werkelijkheid laten komen. Een voorbeeld van hoe dat werkt:

  • je bedenkt dat je meer zou moeten bewegen. Daar ben je in je hoofd mee bezig. Je gaat er meer over lezen, over gaat nadenken en fantaseren.
  • op basis daarvan ga je het er ook steeds meer met andere mensen over hebben, je doet meer uitspraken die gaan over gezondheid, bewegen en fit zijn.
  • en uiteindelijk schrijf je je – naar aanleiding van al die aandacht die je er op vestigt – in bij een sportschool en ga je meer bewegen.

Maar ja, was het maar zo simpel.

Attentie en intentie

Hoewel het niet onwaar is dat waar we onze aandacht op richten effect heeft op hoe we onze werkelijkheid beleven en creëren, is het idee dat onze werkelijkheid zo maakbaar is nét iets te simplistisch. Want hoe komt het nou dat we ons wel inschrijven bij die sportschool, maar uiteindelijk (bijna) niet gaan en dus niet meer gaan bewegen? Het komt maar al te vaak voor dat we denken iets te willen creëren, maar dat het dan toch niet lukt, ondanks alle aandacht die we er voor hebben…
In dat soort gevallen hebben we onze attentie wel op orde, maar we hebben onze intentie niet helder. We richten onze gedachten, woorden en gedrag (onze aandacht) wel op datgene wat aandacht behoeft (attentie), maar we hebben het waarom van al die aandacht niet helemaal duidelijk gemaakt (intentie). Met welk verlangen richten we al die aandacht op ons lijf? We hebben niet in de gaten hoe graag we dat verlangen bevredigd willen zien. Dus bij de eerste hobbel die we tegen komen (geen zin om van de bank te komen), hebben we alleen maar onze attentie om ons gedrag te sturen. 110 keer zeggen dat we graag een fitter lijf willen hebben maar ervaren geen zin te hebben om van die bank te springen, brengt ons niet verder.
Het helpt dus om goed en helder voor ogen te hebben waarom je je dit alles op je hals haalt. Dan kan je effectiever beslissingen nemen bij lastige momenten onderweg naar je doel. Of het nu is om een fitter lijf te hebben, of gewoon weer in die spijkerbroek te passen, als je je intentie écht serieus neemt (en er dus echt voor gaat), zal je attentie je helpen daar te komen. Je weet wat je wil en je weet wat je er (graag) voor over hebt.

Dit geldt ook voor onze business. Regelmatig komt het voor dat we klanten spreken die voor ‘een efficiëntere’ (lees: goedkopere) oplossing zijn gegaan en er nu achter komen dat dat toch niet het gewenste effect heeft gehad. Ik denk dat dat vaak vanuit dezelfde dynamiek is ontstaan. Er is veel nagedacht over wat er met (probleem X van) een organisatie moest gebeuren, er is veel over vergaderd en gepraat. En er zijn best wat serieuze pogingen gedaan om dat het hoofd te bieden. Maar er is in die gevallen vaak te weinig aandacht geweest wat nu precies de intentie, het daadwerkelijke, onderliggende verlangen is (waarom willen we dit zo graag?). En wat ze dat waard is. Wat ze er daadwerkelijk voor over hebben.

Praktijk

Neem als voorbeeld een aanvraag voor een workshop feedback geven op de werkvloer. Zo’n workshop kan zeker van meerwaarde zijn als het verlangen is om de mensen op de werkvloer die vaardigheid aan te leren, en dat is het ook nog eens kostenefficiënt. De grote vraag is nu: past de attentie (de workshop) bij de intentie?

Stel dat de intentie (het verlangen) is dat de werkvloer een veilige plek is waar een ieder gewaardeerd wordt. Een plek waar je mag zijn wie je bent en je de ruimte kan voelen om te zeggen wat je vindt en voelt, zonder risico te lopen uit de groep gegooid te worden. Dan zijn de intentie en attentie niet in evenwicht: met één workshop ga je niet de totale cultuur veranderen. Daar is meer voor nodig.
Zodra je helder hebt wat je intentie is en welke inspanning je er in termen van aandacht (gedachten, woorden en daden) voor over hebt, kan het nooit zijn dat je het idee hebt te veel betaald te hebben voor de ingekochte dienst. Het is slechts een resultante van de keuzes die je maakt in het behalen van je doelstellingen.

Dus als je bij een eerstvolgende keer terug kijkt op een dienst die je hebt ingekocht en je bent niet echt tevreden met het resultaat, bedenk je dan: wat is je verlangen en wat had je er voor over? Voel je daar een gezond evenwicht?

Onze assessments

Ben je benieuwd aan welke intentie binnen jouw organisatie onze assessments kunnen bijdragen? Download hieronder onze brochure.